STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
GMC Sp. z o. o. Fabryka Bombek
Kościuszki 2
28-200 Staszów
1
Preambuła
W reakcji na działania ustawodawcy w postaci wprowadzenia ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o
zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023
r. poz. 1606) zmieniająca dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian otrzymuje
brzmienie „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie
małoletnich” ( tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) przedsiębiorstwo
niniejszym wprowadza Standardy Ochrony Małoletnich mające na celu zaimplementowanie
działań nacelowanych na ochronę dzieci przed wszelkimi przejawami i formami przemocy.
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników GMC Sp. z o.o.
Fabryka Bombek jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy
pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne
jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy, realizując te
cele, działają w ramach obowiązującego prawa i zgodnie z przepisami oraz swoimi
kompetencjami.
Niniejszy dokument skierowany jest do pracowników GMC Sp. z o.o. Fabryka Bombek oraz
wszystkich odwiedzjących zakład produkcyjny.
Wewnętrzne procedury regulujące ochronę Dziecka przed przemocą są zgodne z
obowiązującymi przepisami prawa:
➢ Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
➢ Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20
listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991.120.526 ze zm.);
➢ Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z
2021 r. poz. 1249 ze zm.) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września
2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska
Karta”.
➢ Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)
2
Ilekroć w niniejszych procedurach jest mowa o:
Krzywdzeniu Dziecka należy rozumieć – każde zachowanie względem dziecka,
które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest
zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie lub zaniechanie, a także
każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka
i zakłóceniem jego rozwoju. Można wyróżnić następujące wymiary zjawiska
krzywdzenia Dziecka:
przemoc psychiczna – przymus, groźby, obrażanie, wyzywanie, krytykowanie,
straszenie, szantażowanie, krzyczenie, wyśmiewanie, lekceważenie, karanie
ciszą/milczeniem, izolacja, itd.
przemoc fizyczna – szarpanie, kopanie, popychanie, policzkowanie,
przypalanie papierosem, bicie ręką przy użyciu przedmiotów, klaps, stosowanie
nadmiernej siły przy przytrzymywaniu Dziecka, itd.
przemoc seksualna – gwałt, wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie
nieakceptowanych zachowań seksualnych, przekraczanie granic fizyczności
Dziecka, dotyk bez zgody, itd.
przemoc ekonomiczna – unikanie płacenia alimentów, zakazywanie członkowi
rodziny pracy lub edukacji w celu zdobycia zatrudnienia, przywłaszczanie do
swoich celów wspólnych środków na utrzymanie rodziny, itd.
zaniedbanie – głodzenie, niedostarczanie odpowiedniej ilości jedzenia,
nieodpowiednia higiena lub jej brak, niezgłaszanie się z Dzieckiem do lekarza
(gdy tego wymaga), brak leczenia mimo zaleceń lekarzy, niedopilnowanie w
kwestii edukacji, brak przejawiania zainteresowania, w jaki sposób Dziecko
spędza wolny czas, jaki ma zainteresowania, problemy oraz potrzeby,
alienacja rodzicielska – ograniczenie kontaktu i izolowanie Dziecka od
drugiego Rodzica, odcinanie drugiego rodzica od informacji dotyczących
Dziecka, wymazywanie drugiego Rodzica z życia Dziecka, niszczenie zdjęć i
pamiątek, przedstawianie drugiego rodzica w złym świetle, zakazywanie
Dziecku swobodnego mówienia i wyrażania miłości do drugiego rodzica;
cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i
komunikacyjnych. Podstawowe formy zjawiska to nękanie, straszenie,
szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających,
kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie
się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
▪ przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się
umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub
ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy
domowej, w szczególności:
narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
3
powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u
tej osoby cierpienie lub krzywdę,
ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub
możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie
zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków
komunikacji elektronicznej;
▪ Pracowniku placówki – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie
umowy pracę, mianowania powołania lub umowy cywilno-prawnej;
▪ Dziecku (małoletni) – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia;
▪ Opiekunie dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w tym rodzic (także
rodzic zastępczy) lub opiekun prawny;
▪ Przedsiębiorstwo GMC Sp. z o.o. Fabryka Bombek
▪ Wizerunku – wizualne ukazanie zespołu charakterystycznych dla danej osoby cech
fizycznych, poprzez które uzyskuje się wyobrażenie o jej wyglądzie, umożliwiających
zidentyfikowanie danej osoby jako konkretną jednostkę fizyczną;
▪ Zgody opiekuna – zgoda co najmniej jednego z opiekunów dziecka. W przypadku
braku porozumienia pomiędzy opiekunami dziecka należy ich poinformować o
konieczności rozstrzygnięcia sprawy przed sądem rodzinnym.
4
Zasady bezpiecznej relacji między pracownikami,
a dziećmi
Postanowienia ogólne
1. Celem działań podejmowanych przez pracowników przedsiębiorstwa jest dobro i
bezpieczeństwo małoletnich.
2. Pracownicy odnoszą się do małoletnich z należytym szacunkiem, mając na uwadze ich
godność oraz indywidualne potrzeby. Personel przedsiębiorstwa nie różnicuje
małoletnich ze względu na wiek, rasę, pochodzenie etniczne, kolor skóry, płeć,
niepełnosprawność, język, religię, status majątkowy, orientację seksualną, poziom
umiejętności.
3. Pracownicy oferują pomoc dzieciom w pokonywaniu ich trudności, przy czym wsparcie
uwzględnia poziom umiejętności dziecka i dostosowane jest do ewentualnych
niepełnosprawności lub specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka.
4. Pracownicy dbają o to, aby nie narażać dziecka na sytuacje upokarzające lub
zawstydzające.
5. Stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiekolwiek formie jest nieakceptowalne,
dotyczy to również wykorzystania wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej.
6. Stosowanie zasad bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi jest obligatoryjne
dla wszystkich pracowników bez względu na formę ich zatrudnienia.
Zasady komunikacji z dzieckiem
1. Pracownicy komunikują się z dzieckiem w sposób wyrażający szacunek, wykazując
zrozumienie i empatię wobec uczuć i potrzeb dziecka.
2. Komunikacja z dzieckiem powinna być jasna, zrozumiała i dostosowana do wieku,
poziomu rozwoju każdego dziecka oraz sytuacji.
3. Pracownicy aktywnie słuchają dziecka, dając mu przestrzeń do wyrażania swoich
myśli, uczuć i opinii.
4. Pracownicy są gotowi dostosować komunikacje do indywidualnych potrzeb i stylu
porozumienia się każdego dziecka.
5. W komunikacji z dzieckiem pracownicy unikają stosowania wszelkich form przemocy
słownej lub fizycznej.
6. W komunikacji z dzieckiem pracownicy mają na uwadze budowanie pozytywnych
relacji z dzieckiem poprzez wyrażanie zrozumienia, niebagatelizowanie problemów
dziecka i wspieranie go w rozwoju emocjonalnym.
5
7. W sytuacjach konfliktowych pracownicy zachęcają do otwartej rozmowy, pomagając
dziecku zrozumieć i rozwiązać problem.
8. Pracownicy szanują prywatność dziecka, wszelkie informacje przekazywane przez
dziecko traktuje jako poufne, zgodne z powszechnie obowiązującym prawem.
9. Wszelkie przejawy agresji słownej są niedopuszczalne. Pracownicy posługują się
poprawną polszczyzną, dostosowaną do wieku dziecka. Zabronione jest używanie
wulgaryzmów, niestosownych żartów, gestów.
Zasady interakcji z dzieckiem
1. Pracownicy respektują granice dziecka, nie naruszając ich i szanuje prywatność
każdego małoletniego.
2. Pracownicy nie stosują wobec dzieci agresji. Unika wszelkich działań, które mogą
sprawić dyskomfort dziecku.
3. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności
osobistej.
4. Pracownicy nie naruszają integralności fizycznej dziecka.
5. Pracownikom nie jest dozwolone nawiązywanie z dzieckiem relacji romantycznych ani
seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze.
6. Pracownicy dbają o to, by kontakt fizyczny z dzieckiem nie był nieprzyzwoity czy
niestosowny.
6
Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi
1. Pracownicy dbają o to, by dzieci wzajemnie się szanowały i akceptowały różnice
kulturowe, społeczne i indywidualne, promując atmosferę otwartości i tolerancji.
2. Pracownicy zwracają należytą uwagę, aby dzieci między sobą szanowały swoje granice
osobiste.
3. Dzieci komunikują się między sobą w bezpieczny sposób, używając odpowiednich słów
aby wyrazić swoje uczucia i potrzeby.
4. Pracownicy dbają o to, aby dzieci w rozmowach między sobą zachowywały wysoką
kulturę osobistą poprzez unikanie wulgaryzmów, przedrzeźniania, a także używania
zwrotów grzecznościowych.
5. Wyśmiewanie w relacji dziecko – dziecko jest nieakceptowalne.
6. Wszelkie formy agresji w relacji dziecko – dziecko są niedozwolone. Pracownicy
reagują na przejawy agresji między dziećmi.
7
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych
1. Dostęp do sieci internetowej chronione jest hasłem i niedostępne dla dzieci oraz
ich opiekunów.
2. Przedsiębiorstwo stosuje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
3. Osoba odpowiedzialną za Internet w przedsiębiorstwie jest zarząd spółki GMC Sp. z o.o.
Fabryka Bombek.
4. W poczekalni dziecko może korzystać z Internetu prywatnego i mediów
elektronicznych za zgodą i wiedzą rodziców/opiekunów.
8
Zasady ochrony danych osobowych dzieci
1. Przedsiębiorstwo utrzymuje najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
wedle obowiązujących przepisów prawa.
2. W przedsiębiorstwie wprowadzono Politykę ochrony danych osobowych osób
fizycznych (pracowników, wychowanków, rodziców/opiekunów)
3. Dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych została opracowana zgodnie z
wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679
Europejskiego i Rady (UE) NR 2016/679 Z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o
ochronie danych) (Dz.Urz. UE I z 2016 r. 119 s.1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018
r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r.poz. 1781)
4. Dane osobowe małoletnich udostępniane są jedynie podmiotom współpracującym z
przedsiębiorstwem. Do uzyskiwania jakichkolwiek informacji odnośnie dziecka
uprawnieni są wyłącznie jego rodzice, prawni opiekunowie dziecka oraz osoby
(podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
5. Przedsiębiorstwo przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i
obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad
dziećmi do lat 3 (tj. Dz.U. 2023 r. poz. 204 z późn. zm.).
6. Pracownicy przedsiębiorstwa zobowiązani są do zachowania w poufności informacji
dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości
psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub
etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych
dzieci. Obowiązek nie obejmuje sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka.
9
Zasady ochrony wizerunku dziecka
1. Przedsiębiorstwo utrzymuje najwyższe standardy ochrony wizerunku małoletnich
wedle obowiązujących przepisów prawa. Przedsiębiorstwo szanuje prawo do
prywatności każdego małoletniego.
2. Pracownicy przedsiębiorstwa zobowiązują się do chronienia wizerunku dziecka.
3. Zdjęcia, filmy, nagrania nie mogą przedstawiać małoletnich w sytuacjach go
ośmieszających lub poniżających, a dzieci na nich uwidocznione winny być ubrane.
4. Jeżeli wizerunek dziecka składa się na wycinek większej całości, jak np.:
zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda opiekuna na utrwalenie wizerunku
dziecka nie jest konieczna.
5. Przedstawiciele mediów lub inne osoby zamierzające utrwalić organizowane przez
placówkę wydarzenie i opublikować zarejestrowany materiał, przedkładają zarządowi
przedsiębiorstwa prośbę o zgodę na rejestrację wydarzenia.
6. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do
opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
7. Materiały zawierające wizerunek dzieci przechowywane są w miejscu niedostępnym dla
osób postronnych.
8. Wszelkie podejrzenia naruszenia zasad ochrony wizerunku małoletnich należy
bezzwłocznie zgłosić zarządowi przedsiębiorstwa GMC Sp. z o.o. Fabryka Bombek.
10
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem – procedury
interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub
posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka
1. Pracownicy przedsiębiorstwa, a także inne osoby, które w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych powzięły podejrzenie o krzywdzeniu dziecka, obowiązane są
zapewnić poufność uzyskanych informacji, wyłączając informację przekazywane
uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
2. Pracownik przedsiębiorstwa w sytuacji podejrzenia lub uzyskania informacji o
krzywdzeniu dziecka ustala, czy wystąpiło uszkodzenie ciała dziecka oraz czy
małoletni potrzebuje pomocy lekarskiej. W razie konieczności pracownik udziela
pierwszej pomocy, natomiast w przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest
zagrożone lub grozi mu ciężki uszerbek na zdrowiu, personel zawiadamia odpowiednie
służby (np. dzwoniąc pod numer alarmowy)
3. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia
krzywdzenia małoletniego pracownik ma obowiązek poinformować o zdarzeniu lub
swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego właściciela przedsiębiorstwa.
4. Pracownik przedsiębiorstwa w sytuacji podejrzenia lub uzyskania informacji o
krzywdzeniu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej opisującej zdarzenie, w
szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego.
5. Pracownik przedsiębiorstwa powiadamiając właściciela o krzywdzeniu lub podejrzeniu
krzywdzenia małoletniego przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia, które udało
mu się ustalić, lub których wystąpienie podejrzewa. Ponadto informuje o zachowaniach
i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia.
6. W sytuacji, gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego są
opiekunowie małoletniego właściciel niezwłocznie powiadamia właściwe instytucje i
organy celem ewentualnego wdrożenia przez te instytucje i organy procedury
Niebieskiej Karty. Uprzednio właściciel przedsiębiorstwa informuje opiekunów
małoletniego o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do
odpowiedniej instytucji.
11
Monitoring stosowania standardów Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem
1. Zarząd przedsiębiorstwa GMC Sp. z o.o. Fabryka Bombek jest osobą odpowiedzialną
za Standardy Ochrony Małoletnich w placówce.
2. Zarząd przedsiębiorstwa GMC Sp. z o.o. Fabryka Bombek propaguje znajomość
Standardów Ochrony Małoletnich wśród małoletnich, ich opiekunów i personelu
placówki.
3. Zarząd przedsiębiorstwa GMC Sp. z o.o. Fabryka Bombek monitoruje realizacje
Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na sygnały naruszenia Standardów oraz
prowadzi rejestr zgłoszeń.
4. Zarząd przedsiębiorstwa wprowadza do Standardów Ochrony Małoletnich konieczne
zmiany oraz ogłasza pracownikom placówki, małoletnim i ich opiekunom nowe
brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich w sposób dostępny dla pracowników
placówki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu
ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz
poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w
siedzibie placówki, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
12
Przepisy końcowe
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedsiębiorstwa, dzieci i ich
opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy przeznaczonej dla
pracowników przedsiębiorstwa lub poprzez przesłanie ich tekstu drogą elektroniczną
pracownikom oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej przedsiębiorstwa i
wywieszenie ich w widocznym miejscu w siedzibie przedsiębiorstwa w wersji
skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
13
Załączniki
1. Protokół interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
2. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z dokumentami obowiązującymi w placówce
3. Rejestr zgłoszeń naruszeń Standardów Ochrony Małoletnich
14
Załącznik nr 1
Protokół interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
1. Data i miejsce zgłoszenia
2. Imię i nazwisko osoby
sporządzającej protokół
3. Imię i nazwisko osoby
zgłaszającej
4. Imię i nazwisko
małoletniego
5 Data wystąpienia
podejrzenia
krzywdzenia/krzywdzenia
małoletniego
6 Imię i nazwisko osoby
podejrzanej o
krzywdzenie
małoletniego
7 Opis sytuacji krzywdzenia
lub podejrzenia
krzywdzenia
małoletniego
8 Opis podjętych działań
9 Data spotkania z
opiekunami małoletniego
10 Organy lub/i instytucje
powiadomione o
podejrzeniu krzywdzenia
dziecka/krzywdzenia
dziecka
11 Opis wsparcia
udzielonego
małoletniemu i formy
zaproponowanej pomocy
12 Plan pomocy dziecku
13 Załączniki do protokołu
15
Załącznik nr 2
…………………………………….
miejscowość, data
OŚWIADCZENIE
Ja, ………………………………………………………………………oświadczam, że
zapoznałem/am się z dokumentacją wchodzącą w skład Standardów Ochrony Małoletnich w
placówce i zobowiązuje się przestrzegać postanowień w nich zawartych.
…………………………………
podpis
16
Załącznik nr 3
Rejestr zgłoszeń naruszeń Standardów Ochrony Małoletnich
l.p. data zgłoszenia Imię i nazwisko osoby, która
miała dopuścić się naruszenia
Krótki opis naruszenia Wynik postępowania związanego ze
zgłoszeniem naruszenia
17